Kesälomasuunnitelmat pyörivät suomalaisten mielissä. Nappaa tästä vinkit lappilaisten kesäsuunnitelmiin vaikuttamiseksi.

Noin puolet suomalaisista suunnittelee osan kesälomastaan hyvissä ajoin, mutta jättää tarkoituksella osan loma-ajastaan suunnittelematta. Toinen puolikas ei puolestaan halua suunnitella mitään etukäteen, vaan päättää vasta lomalla, mitä tekee. Yli kolmannes suomalaisista on myös valmis hellittämään lomalla kukkaron nyörejään ja panostamaan kesänviettoon. Vain 3% sulkee itsensä pois maailman tapahtumista ja keskityy ainoastaan lomailuun. Mobiilin käyttö kasvaa kesällä merkittävästi ja on korkeimmillaan lomakuukausina. Mobiilimainonnalla mainostajan viesti tavoittaa lomalaisen laiturin nokasta festareille ja kotipihaan. Kesäsuunnitelmiin on siis erinomainen mahdollisuus vaikuttaa mainonnalla!

Mikä lappilaisia kiinnostaa kesällä?

Lappilaisten harrastukset ja vapaa-ajanviettotavat:

14.000 innostuu festareista ja kulttuuritapahtumista

40.000 nauttii kevyen musiikin konserteista

36.000 tutustuu mielellään kulttuuriin, museoihin ja taidenäyttelyihin

45.000 harrastaa penkkiurheilua ja käy urheilutapahtumissa

Lappilaisten matkailun TOP 10

1. Kaupunki- ja kulttuurinähtävyydet
2. Kotimaassa matkustaminen
3. Ulkomailla matkustaminen ja rantaelämä
4. Mökkeily
5. Kaukomatkakohteet
6. Kylpyläkohteet kotimaassa
7. Ostosmahdollisuuksia tarjoavat kohteet
8. Ulkomaan kiertomatkat
9. Laivaristeilyt
10. Perhelomat ulkomailla

Kesällä shoppaillaan alennusmyynneissä

Yli puolet suomalaisista naisista ostaa jotain kesän alennusmyynneistä. Alerekeille heitä vetävät erityisesti vaatteet ja kengät. Lehden lukijat käyttävät alueen keskimääräistä kuluttajaa enemmän rahaa naisten, lasten ja miesten vaatteisiin sekä kenkiin. Miehet vaihtavat vaatteiden shoppailuvaihteen päälle eritysesti edullisen hintatason ja hyvien tarjousten siivittäminä. Naisten huomio kiinnittyy edullisen hintatason ohella myös monipuolisiin valikoimiin ja laadukkaisiin tuotteisiin.

Lappilaiset matkailevat kotimaassa ja ulkomailla

59 000 lappilaista pohtii jo ulkomaanmatkaa seuraavalle vuodelle. 55 000:lle ylimääräisen rahan kohde onkin ulkomaanmatkailu, kun taas 44 000 laittaa säästöt mieluusti kotimaanreissuun. Kohteen valinnassa vaihtelu virkistää, sillä joka toinen matkailija pyrkii lomailemaan eri paikassa kuin aiemmin. Noin puolet huolehtii hotellien ja lentojen varaamisen mieluusti itse. Viidesosa lappilaisista seuraa mielellään viime hetken matkatarjouksia, eli suurin osa tekee ostoja myös hyvissä ajoin ennen matkaa.

Erilaiset teemamatkat ovat tätä päivää, ja ne kasvattavat tasaisesti suosiotaan matkailutapana. Esimerkiksi hyvinvointi- ja hemmottelulomat kiinnostavat 20 000 lappilaista. Luonnossa liikkuminen on yli 70 000 lappilaiselle tärkeä harrastus ja luonnosta halutaan myös oppia lisää. 46.000 lappilaista viettää vapaa-aikaansa mieluiten kesämökillä ja pitää pihan ja puutarhan laittamista mieluisana puuhana. Vaikka lomalla halutaan rentoutua osin ilman teknologiaa, kulkevat älylaitteet monen menossa mukana.

Pitkät ja valoisat päivät viehättävät veneilijöitä ja moottoripyöräilijöitä

Perämeren saaristomaisemista, Lapin virtaavista joista sekä lainehtivista järvistä haaveilee moni lappilainen. 4000 lappilaista on haaveilussaan niin pitkällä, että aikoo hankkia veneen seuraavan vuoden aikana. 33.000 lappilaista pitääkin purjehdusta, veneilyä, metsästystä tai kalastusta harrastuksenaan.

Finnboatin tekemän tutkimuksen mukaan veneily koetaan houkuttelevana harrastuksena, mutta iso osa kiinnostuneista kuluttajaryhmistä jättää silti veneilyharrastuksen aloittamatta. Esteinä nähdään useimmiten huono elämäntilanne, tekninen osaamattomuus, negatiiviset mielikuvat taitojen puutteista tai tekemisen määrästä sekä kilpailevat kesäharrastukset.

Finnboat kehottaakin venealan yrityksiä katsomaan yhä enemmän perinteisen veneilyn ja tuotekaupan ulkopuolelle ja tarjoamaan nykyistä laajempia ja joustavampia muotoja. Yritys listaa esimerkkinä tekijöitä, joilla voitaisiin madaltaa veneilyn aloittamisen kynnystä. Näitä ovat veneilyn käytännön koulutukset, veneilyn yhdistäminen muuhun vapaa-ajan toimintaan, veneiden vuokra- sekä ylläpitopalvelut ja veneilykohteiden markkinointi.

Moni liikkuu kesäisin mieluusti myös moottoripyörän tai kesäauton ratissa. Motoristille parasta aikaa on kesä, eli ajokausi. Suomessa moottoripyöriä otetaan käyttöön talviteloilta huhti- tai toukokuussa, ajokauden jatkuessa syksyllä ainakin syyskuun puolelle. 12.000 lappilaista käyttää mieluiten ylimääräiset rahansa autoon, veneeseen tai moottoripyörään.

Festareilla ja kesätapahtumissa viihdytään

Kesällä nautitaan monipuolisesta tapahtumatarjonnasta. Erilaisiin kesätapahtumiin osallistuminen on muodostunut monelle perinteeksi, mutta yhtä lailla tapahtumiin osallistutaan myös hetken mielijohteesta. Monelle lehdissä tai verkossa nähty tapahtumamainonta herättää idean osallistumisesta. Lukijoista yli 60 % seuraa tapahtumamainontaa mieluiten sanomalehdistä, noin puolet ilmaisjakelulehdistä ja kolmannes internetistä. Viime kesänä 19.900 lukijaa osallistui vähintään yhteen kesätapahtumaan.

Erityisesti musiikki koetaan tärkeäksi osaksi elämää ja musiikkitapahtumat kiinnostavatkin suurinta osaa lukijoista. Moni hankkii liput kesätapahtumiin jo keväällä, mutta osa suuntaa lippuluukulle tapahtumaviikolla tai vasta tapahtumaan mennessään. 24 000 lappilaista käyttää ylimääräisen rahan mieluiten kulttuuritapahtumiin. Teatterit, historialliset kohteet sekä urheilutapahtumat- ja aktiviteetit houkuttelevat noin joka kolmatta kesämatkailevista lukijoista. Myöskin taide kiehtoo suurinta osaa lappilaisista.

Ravintoloista haetaan arjen luksusta

31 000 Lapin kuluttajaa hankkii elämäänsä luksusta ja käyttää ylimääräistä rahaansa mieluiten ravintolassa syömiseen ja juhlimiseen. Makuja on monia ja puolta kuluttajista miellyttää etninen ruokakulttuuri, kun taas puolet tykkää herkutella epäterveellisellä ruoalla. Neljännes Lapin kuluttajista ei kuitenkaan omien sanojensa mukaan sorru epäterveelliseen ruokaan. Kasvisruokavalion noudattajia on Lapissa 7 000. Ruoka kiinnostaa monia ja 21 000 lappilaista kulkee ruokatrendien mukana. Ruuan ohella myös juomat kiinnostavat. 40 000 lappilaista kuluttajaa on kiinnostuneita viineistä, 53 000 tykkää kokeilla uusia juomia.

Kesäsuunnitelmiin on siis erinomainen mahdollisuus vaikuttaa mainonnalla!

Varmista onnistuminen kesän myynnissä hyödyntämällä kesätarjoukset

Printtietu: 2 + 1, tarjoamme kolmannen samankokoisen ilmoituksen veloituksetta Lapin Kansaan, Uusi Rovaniemeen tai Lounais-Lappiin

Digietu: +30% lisää mainosnäyttöjä Alma-verkostokampanjaasi

Kampanjaehdot: Edut ovat voimassa 26.6.-13.8.2017. Edut koskevat normaalihintaisia kampanjoita ja CPM-pohjaista sisältömarkkinointia. Ei päällekäisiä erikoisetuja tai pakettialennuksia. Ei koske Celtralla tehtyjä kampanjoita eikä sisältömarkkinointia.


Lähteet: Alma Media kesäkysely 2016, Kantar TNS: Atlas 6-12/2016, AL+total 2016, Alueellinen ostokäyttäytyminen 2016. RAM-lukijapaneeli 9/2016

Lisätiedot ja varaukset:

Ajankohtaista