Kalle’s Burger löysi uutta asiakaskuntaa arvoistaan kertovalla tarinalla

Menestysresepti

Menestyjä: Kalle’s Burger, Kemi

Haastattelussa: Yrittäjä Kalle Huusko

Mainonnan ainekset: Digitaalinen advertoriaali Pohjolansanomat.fin sponsoroiduilla sivuilla. Artikkelinostot Pohjolansanomat.fin uutissivulla 3 päivän ajan ohjasivat lukijat advertoriaalisivulle.

Tavoite: Tehdä yrityksen paikallisuuteen ja laatuun nojaavat arvot ihmisille tutuksi. Erottua massasta pikaruokasegmentillä houkutellen uutta asiakaskuntaa.

Tulokset: Pohjolansanomat.fin luetuimmaksi artikkeliksi nostopäivinään noussut advertoriaali toi Kalle’s Burgerille uutta asiakaskuntaa tuomalla yrityksen arvot ihmisten tietoisuuteen.

Kallen vinkki advertoriaalimainontaan:

”Jokaisella yrittäjällä on se oma juttu, idea, joka halutaan tuoda ihmisten tietoisuuteen. Tässä voi nostaa esille arvoja, tuotetta ja sitä miksi asioita tehdään niin kuin tehdään. Esimerkiksi meille paikallisuus on iso argumentti.”

Kuva: Teemu Kvist

Laatu ja paikallisuus ovat kemiläisen hampurilaisravintola Kalle’s Burgerin toimintaa ohjaavia arvoja, joiden yritys haluaa välittyvän myös alueen ihmisten tietoisuuteen. Arvojen esilletuomiseksi Kalle’s Burgerin yrittäjä Kalle Huusko kertoi yrityksensä tarinan, joka koostettiin digitaaliseksi sisältömarkkinointiartikkeliksi eli advertoriaaliksi Pohjolansanomat.fiin.

Yrityksen toimintaa avaava ”Ei se ole mikä tahansa burgeri millä tahansa nimellä. Se on Kemi Burger” -advertoriaali keräsi verkossa lukuisia silmäpareja uutistarjonnan joukossa ja tarina paikallisuuteen panostavasta pikaruokapaikasta nousi kolmena nostopäivänään Pohjolansanomat.fin luetuimmaksi artikkeliksi. Kallen mukaan advertoriaalilla saavutettiin se mitä lähdettiin hakemaan eli Kalle’s Burgerin arvot tulivat ihmisille tutummaksi tuoden uutta asiakaskuntaa burgereiden äärelle:

”Lanseerasimme tämän paikallisen tyylin ja kehitimme yritystä erinäköiseksi muihin pikaruokaravintoloihin verrattuna. Toimme esille, että käytämme paikallisia raaka-aineita ja valmistamme tuotteet mahdollisimman pitkälle omassa keittiössä. Olemme saaneet ihan uuden asiakaskunnan, joka ei meillä aiemmin ole käynyt ja ei välttämättä muutoin käy pikaruokapaikoissa. ”

Tuotteiden alkuperää, paikallisia toimijoita ja ruoanvalmistuksen käsityötä esille tuonut advertoriaali on vaikuttanut positiivisesti niin asiakkaiden mielikuvaan Kalle’s Burgerista kuin yrityksen liikevaihtoon:

”Positiivisia signaaleja on ollut paljon. Sosiaalisessa mediassa on käyty paljon kommentoimassa, kiittämässä ja tsemppaamassa. Ihmiset tunnistavat ja tulevat juttelemaan. Ja on tämä tietenkin näkynyt yrityksen liikevaihdossa.”

Onnistumisen taustalla Kalle näkee vahvasti sen, että paikallisuuteen ja laatuun nojaavat arvot ovat ihmisille tärkeä ja ajankohtainen aihe. Yhteistyö lähituottajien kanssa tukee alueen työllisyyttä ja raaka-aineet tulevat läheltä. ”Tällä alalla tuote ja maku ratkaisevat kaiken. Olemme onnistuneet tuomaan ihmisten tietoisuuteen arvomme sekä sen, miksi tätä tehdään näin. Nämä vaikuttavat jossakin määrin ihmisten ostokäyttäytymiseen.

kallesburger_advertoriaali_Kalle valitsi mainoskanavaksi Pohjolansanomat.fin, sillä mainontaan haluttiin paikallinen kumppani, jonka lukijoista hän uskoi löytyvän uutta, paikallisuutta ja laatua arvostavaa asiakaskuntaa. Sisällöntuotanto omissa kanavissa oli Kallelle tuttua, joten mediasta lähdettiin hakemaan sisällölle uutta yleisöä, mikä näkyikin toivotusti asiakaskunnassa. Advertoriaalin sisältö tuotettiin yhdessä Pohjolan Sanomien sisällöntuottajan kanssa.

Advertoriaali on Kallen mielestä hyvä mainosmuoto, kun halutaan kertoa omasta yrityksestä enemmän omin sanoin. ”Nythän käsitys on muodostunut esimerkiksi puskaradion ja käyttökokemuksen kautta. Tämä on kanava, jossa voi tuoda esille haluamiansa asioita omasta tuotteesta ja yrityksen arvoista. Arvomme ovat minulle myös henkilökohtaisesti tärkeitä ja ohjaavat sitä, miksi tuotteemme on sellainen kuin on.”

Kalle aikoo hyödyntää advertoriaalia Kalle’s Burgerin markkinoinnissa myös jatkossa. Kalle näkeekin advertoriaalimainonnan olevan pitkän aikavälin sijoitus, jolla on pidemmän tähtäimen lisäksi myös hetkellistä positiivista vaikutusta asiakasvirtaan. ”Yritän katsoa asioita asiakkaan silmin eri näkökulmista ja löytää eri kulmia lähestyä eri asiakasryhmiä heitä koskettavalla sisällöllä.

Seuraavassa advertoriaalissa työntekijät pääsevät kertomaan oman mielipiteensä mediaan. ”Meillä arvostetaan työntekijöitä ja he pääsevät kertomaan omia näkemyksiään. Näin myös asiakkaat pääsevät tutustumaan henkilökuntaan ja annamme toiminnallemme kasvot.”

Tutustu Kalle’s Burgerin advertoriaaleihin: http://sponsoroitu.pohjolansanomat.fi/kalles-burger


Sisällöntuottaja Elinan terveiset:

”Kallen kanssa työskenteleminen on aina hauskaa ja antoisaa. Hän uskaltaa heittäytyä juttuun avoimin mielin ja sen tuloksena sisällöissä päästään pintaa syvemmälle, mikä näkyy artikkeleissa ja välittyy lukijoille. Kalle’s Burgerin advertoriaali on mainio esimerkki siitä, kuinka hyvällä ja kiinnostavalla sisällöllä pystyy pääsemään jopa verkkosivujen luetuimmaksi jutuksi. Kiitin Kallea itse asiassa heti ensimmäisen haastattelun päätteeksi, sillä tiesin, että jutusta tulee hyvä. Pakkohan sen oli, kun Kallen jokainen sana oli täyttä tavaraa ja mielenkiintoista sellaista.”

Haluaistiko kuulla lisää sisällöntuotannosta? Ota rohkeasti yhteyttä!

Lue lisää asiakkaidemme kokemuksista: