Tehdas-Asun mainonnan lähtökohta on asiakkaan tarve

Rovaniemellä ja Kemijärvellä toimivan tavarataloyritys Tehdas-Asun säännöllinen printtimainonta on tullut asiakkaille tutuksi vuosikymmenten myötä. Yrittäjä Päivi Rubanovitschin mukaan uutuudet, erikoistarjoukset, kahvitarjoilut ja muut ajankohtaiset tarjoukset ja tapahtumat osataan odottaa Lapin Kansassa ja Uusi Rovaniemessä ilmoitettaviksi. Mainonnan perusteella asiakkaat tietävät, mitä lähtevät liikkeestä kulloinkin hakemaan.

”Lehtimainonta on meille korvaamatonta, jotta asiakkaat osaavat tulla meille ajankohtaisten tarjousten kannalta oikeina päivinä. Olemme saaneet asiakkailta hyvää palautetta mainonnasta. He sanovat katsovansa aina mainoksista, mitä kivaa Tehdas-Asussa on ja tulevat reuna-alueiltakin tänne. Asiakkaista on kiva, että laitamme uutuudet lehteen. He tulevat mainokset kädessä hakemaan tuotteita, mikä on meille paras palaute.”

– Päivi Rubanovitsch

Yleensä kahdesti viikossa julkaistavien mainosten vaikutus näkyy myymälän asiakasmäärissä, sillä Rubanovitschin mukaan ajankohtaisista tarjouksista kertovat mainokset houkuttelevat huomattavasti normaalia enemmän ihmisiä tarjouspäivinä paikalle. Yrityksellä on paljon vakioasiakaskuntaa, joka tulee tarjousten perässä kaupunkiin – myöskin katselemaan muita tuotteita ja jutustelemaan työntekijöiden kanssa.

Vakioasiakkaiden lisäksi ajankohtaisuuteen ja ihmisten tarpeeseen pohjautuva mainonta tuo myös uusia asiakkaita liikkeeseen. Etenkin isot pluskoot ja muu erikoisvalikoima, joita ei muualla ole saatavilla, kiinnostavat ihmisiä ja ne bongataan myös mainoksista.

TehdasAsu_

Tehdas-Asu on palvellut asiakkaitaan Rovaniemellä jo 37 vuoden ajan ja printtimainontaa on tehty lähes yhtä pitkä taival. Rubanovitschin mukaan mainontaprosessin nopeus ja selkeys ovat mainonnan onnistumisen kannalta tärkeitä elementtejä ja yhteistyö Lapin Kansan kanssa on merkittävässä roolissa: ”Meillä on pitkät suhteet Lapin Kansaan ja he ovat palvelleet meitä hyvin. Meillä on mainonnassa oma tyyli, joka on ymmärretty. Tuotanto on helppoa ja nopeaa, sillä tarvittaessa tänään saapunut tuote saadaan jo seuraavan päivän lehteen. Välillä olemme pyytäneet neuvoja ja tällöin on tehty täysin, mitä on pyydetty.”

Tehdas-Asu on käyttänyt myös verkkomainontaa, mutta pitkäjänteisen mainonnan tuloksia seuraamalla pääpaino on toistaiseksi haluttu pitää asiakaskunnan hyvin tavoittavassa printissä. Printissä Rubanovitsch pitää tabloid-kokoon muutettua lehteä hyvänä uudistuksena, sillä se on tehnyt paperisen lehden lukemisesta aiempaa helpompaa paikasta riippumatta.


Menestysresepti

Menestyjä: Tehdas-Asu Oy
Yrittäjät: Sisarukset Päivi Rubanovitsch, Anne Grönfors ja Sirkka Rönkkö. Tehdas-Asun on perustanut isä Olavi Tenhunen.

Mainonnan ainekset: Säännöllinen printtimainonta Lapin Kansassa ja Uusi Rovaniemessä, yleensä 2 mainosta per viikko.

Tavoite: Kertoa ajankohtaisista tuotteista, uutuuksista ja tapahtumista, jotka houkuttelevat asiakkaita ostoksille.

Tulokset: Asiakkaat tietävät ajankohtaisista tuotteista ja tapahtumista ja osaavat tulla oikeina päivinä ostoksille. Vakiintunut mainonta on johtanut siihen, että asiakkaat tietävät löytävänsä lehdestä uutuudet ja ajankohtaiset tuotteet.

Päivin vinkki onnistuneeseen printtimainontaan:
”Mainonnan täytyy kohdata ihmisten ajankohtaiset tarpeet.”

Mainoskampanja suunnitteilla? Luodaan menestystarina yhdessä!