Oikea mediavalinta ja alueellinen kohdistaminen tuovat tehoa verkkomainontaan

Digitalisoituminen on tehnyt kohdentamisesta entistä helpompaa: mainontaa voidaan kohdistaa tietyllä alueella asuville ihmisille ja tavoittaa yrityksen liiketoiminnan kannalta oikeat ja potentiaaliset asiakkaat. Mitä asioita mainostajan tulisi ottaa huomioon alueellisessa kohdentamisessa? Milloin tulisi hyödyntää erilaisia kohdennustapoja?

Alueellinen kohdistaminen ei ole uutta, vaan se on ollut medioiden vahvuus jo pitkään. Uudenlaiset ohjelmistot ja palvelut ohjaavat kohderyhmäajatteluun ja kohdentamiseen yhä vahvemmin. Usein alueellinen kohdentaminen on paikalliselle mainostajalle sopiva ratkaisu, jos ei haluta rajata mainontaa tiukasti määritellylle kohderyhmälle, mutta halutaan silti tehostaa verkkomainontaa. Kun halutaan kohdentaa alueen ihmisille ilman demografisia ja kiinnostusalueisiin liittyviä kohdennuksia, mainostajan vaihtoehdoiksi valikoituvat mediavalinta ja tekninen aluekohdennus eli geokohdennus.

 

Kaikki lähtee mainostajan tavoitteesta tai haasteesta: millä alueella mainostaja haluaisi näkyä ja kenelle mainostaa? Tärkeimmät alueellisen kohdentamisen vaihtoehdot ovat mediavalinta ja tekninen kohdennus. Vaikka tekninen kohdennus esimerkiksi verkostoissa on helppoa, ei saa unohtaa mediavalinnan tärkeyttä. Oikein tehdyllä mediavalinnalla saadaan usein hyviä konversioita ja tehdään tulosta.
– Kimmo Ilmavirta, Myyntijohtaja, digitaalinen mainonta

Mitä eri termit tarkoittavat?

Geokohdennus

Geokohdennuksella eli maantieteellisellä kohdentamisella saa esimerkiksi kaupunkikohtaiselle kampanjalle tarkoin määritellyn alueellisen yleisön. Geokohdentaminen tapahtuu käyttäjän IP-osoitteen perusteella desktopissa ja mobiilissa käytetään IP-kohdennuksen lisäksi GPS-kohdennusta.

Kohdentaminen onnistuu sekä desktopin että mobiilin kampanjoissa maakunta- tai kaupunki/kunta tasolla.

 

IP-kohdennus

IP-kohdennus on teknologia, jolla geokohdennus toteutetaan. IP-kohdennuksella tarkoitetaan käyttäjän käyttämän laitteen IP-osoitteen perusteella tapahtuvaa kohdennusta: Laitteen IP-osoitteen perusteella tunnistetaan, millä alueella ihminen on ja tarjotaan kohdennettua mainontaa. Mahdollista myös tarkka IP-kohdennus: kohdentaminen tietyille, mainostajan toimittamille IP-osoitteille.

GPS-kohdennus

GPS-kohdennus on teknologia, jolla geokohdennus toteutetaan mobiililaitteissa, kun laite ei ole wlan-yhteydessä. Laitteen GPS-tekniikan perusteella tunnistetaan, millä alueella ihminen on ja tarjotaan kohdennettua mainontaa.

Mediavalinta on tehokasta alueellista kohdentamista

Aina teknistä kohdennusta ei tarvita kohdentamiseen. Paikallisella medialla on vahva asema myös verkossa ja sitoutuminen omaan alueeseen sekä brändiin näkyy uutissivustojen kävijöiden käyttäytymisessä. Paikalliset kampanjat toimivat parhaiten paikallisessa ympäristössä, jossa lappilaiset kävijät ovat myös kiinnostuneita oman alueensa yritysten kaupallisistakin uutisista.

Mediavalinta toimii erityisesti: Paikallisille kivijalkakaupoille ja yrityksille, joilla nopeita kampanjoita useasti vuodessa ja toimivat kiinteästi tietyllä alueella.

LK_PS_minna

Milloin mediavalinta geokohdennuksen sijaan?

hyvatkaupat

Esimerkki: Paikallinen kivijalkakauppa

Jos mainostaja tavoittelee Meri-Lapin alueella asiakkaita vaikkapa kivijalkakauppaansa, Pohjolansanomat.fi ja Lounaislappi.fi tavoittavat tämän alueen ihmiset mainiosti. Tällöin ei tarvita teknisiä ip-kohdennuksia, vaan media itsessään toimii kohdennuksena. Lapinkansa.fi ja Uusirovaniemi.fi taas vastaavasti tavoittavat Rovaniemen alueella.

Tutustu verkkomainontaan

 

Geokohdennus verkostossa avaa uusia alueita ja mediaympäristöjä mainostajalle

Kun halutaan laajentaa tai tiivistää tietylle alueelle kampanjointia, mainontaa voidaan kohdentaa alueellisesti geokohdennuksen avulla useissa medioissa. Tällöin mainostaja valitsee alueen, jonne haluaa mainontaa kohdentaa. Aluerajausten ei tulisi olla liian pieniä. Esimerkiksi maakuntatason kohdennukset ovat usein toimivia ja tehokkaita, mutta isot kaupungit ja alueiden yhdistäminen ovat myös toimivia ratkaisuja. Kohdennukset avaavat mahdollisuuksia mainostaa sekä Lapin alueella että muualla Suomessa. Kohdennukset toteutetaan geokohdennuksella lokaatiotietoa käyttäen.

Aluekohdennus verkostossa ilman muita kohdennuskriteerejä toimii erityisesti: Matkailuyrittäjille mutta myös paikallisille yrittäjille, jotka haluavat markkinoida laajemmin alueellaan tai sen ulkopuolella. Pitkäaikainen kampanjointi on suositeltavaa.

kohdennuksia_alueille

Alma-verkoston aluekohdennuksella uusia mediaympäristöjä paikalliseen tavoittamiseen

Verkoston_mediat

Alma-verkostossa voidaan kohdentaa alueellisesti mainontaa geokohdennuksien avulla, lappilaiselle mainostajalle tämä tarkoittaa uusia mediaympäristöjä ja uusia silmäpareja.

Milloin geokohdennusta voisi esimerkiksi hyödyntää?

kelkat_ja_monkijat

Esimerkki 1: Liike, jonka toiminta-alue on laajentunut

Rovaniemeläinen mainostaja haluaa laajentaa mainontaansa toiminta-aluettaan laajemmalle alueelle, sillä myös muilta alueilta tullaan ostoksille hänen erikoisliikkeeseensä. Hän voi ostaa kohdennettua mainontaa esimerkiksi Oulun alueelta Rovaniemen lisäksi ja saada parhaimmillaan 65 % Oulun alueen ihmisistä kiinni Alman kaikissa medioissa.

tytto_ja_sukset_600x600

Esimerkki 2: Matkailu-yrittäjä

Lappilainen matkailuyrittäjä haluaa saada turisteja etelä-suomesta luokseen talvisesongin ajaksi. Kohdentamalla mainontaa Alman kaikissa medioissa esimerkiksi Pirkanmaan alueelle tai Uudellemaalle saadaan tämä kohderyhmä kiinni.

Kohdenna katseesi meihin, jos haluat tehostaa alueellista markkinointiasi!

Jos kiinnostuit kohdennuksista, ota rohkeasti yhteyttä, niin autamme suunnittelemaan yrityksellesi sopivan kohdennetun näkyvyyden, haluamallasi alueella.

Aluekohdennuksilla saat tarkkuutta mainontaan, jolloin tavoitat juuri haluamasi alueen ihmiset niin laajalta tai suppealta alueelta.

Ota yhteyttä!

Kohdenna tehokkaasti!

Lue myös nämä