Miten ihmiset ohjataan autokauppaan ja ostamaan?

Autokauppa on piristynyt ja kiinnostus uusiin autoihin on kasvanut, sillä elokuussa rekisteröitiin noin 12 prosenttia enemmän autoja kuin vuotta aiemmin. Miten autoista kiinnostuneet tavoitetaan Lapin alueella ja miten heidät johdatetaan ostamaan?

Tutkimusten mukaan autoliikkeen valintaan vaikuttavat erityisesti luotettava ostopaikka, hyvä palvelu ja edullinen hintataso sekä  tarjous vanhasta autosta. Kuluttajien mielikuviin  voidaan vaikuttaa mainonnan keinoin viestimällä näistä vahvuustekijöistä, joita jokaisella autokaupalla on. Tehokas autokauppa on laajan näkyvyyden ja tarkan kohdentamisen yhteispeliä, olipa uusien autojen tai käytettyjen autojen mainonnasta. Autoista kiinnostuneet tavoitetaan kohdentamalla oikeissa kanavissa oikealla viestillä – mutta myös viestimällä laajasti kanavissa, joita kiinnostunut ja ostovoimainen yleisö seuraa.

Lapissa on 48 000 autoilusta kiinnostunutta, lehti ja verkko tavoittavat heistä 86%

Lapin Kansan mediaperheellä tavoitetaan 42 000 autoilusta kiinnostunutta, jotka ovat valmiita vastaanottamaan viestisi. Auton hankinta on monilla mielessä, sillä jopa 19 000 Lapin Kansan lukijaa tai Lapinkansa.fin kävijää suunnittelee auton hankintaa seuraavan vuoden aikana. Nämä ihmiset seuraavat automainontaa tarkkaan. Toisaalta kiinnostava kohderyhmä ovat myös ne 27 000 lukijaa, jotka eivät vielä tiedä, aikovatko ostaa auton seuraavan kahden vuoden aikana vai eivätkö aio. Tähänkin joukkoon pystyt vaikuttamaan isolle joukolle näkyvillä markkinointitoimenpiteillä esimerkiksi Lapin Kansan päälehdessä. Lehtimainonta toimii nopeasti ja tavoittaa laajasti – ja ohjaa kauppaan. Lapinkansa.fi ja Pohjolansanomat.fi tukevat markkointia toimimalla lisätiedon hakukanavana.

Lähteet: KMT Kuluttaja s2014/k2015, Kauppalehti

Digitaalisuus muuttaa kuluttajakäyttäytymistä

Vaikka printin rooli on automainonnassa tärkeä, digitaalisuus on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä. Yhä useampi tutustuu internetissä ensin tarjontaan, jonka jälkeen mahdollisesti uskaltautuu kaupoille. Tälle kohderyhmälle on annettava syy tulla kauppaan ja ohjattava aktiivisesti autotarjonnan pariin jatkuvasti. Automainontaa voi kohdentaa  sekä printtituotteissa että verkossa. Internetissä tavoittamisen tapoja on yhä enemmän; tehokas kohdennettu mainonta ohjaa kohti ostopäätöstä.

Lehtimainonta toimii välittömästi, sillä saadaan vauhtia liikkeeseen. Sillä on markkinoinnissamme vankka rooli. Ylläpitomainonnalla toivomme, että jäämme ihmisten takaraivoon, vaikkei osto olisikaan heti ajankohtainen.
– Matti Kähkönen, Caravankeskus Reatalo

Sytytä ostovimma ostoa harkitsevassa kohderyhmässä

Autoilu-kokooma

Autoilu-kokooma  kokoaa alan ilmoitukset syksyllä kiinnostavaksi ja näyttäväksi mainoskokoomaksi. Kokoomalla tavoitat autoilusta kiinnostuneen kohderyhmän ja ohjaat aktiivisesti kuluttajat kohti ostopäätöstä: ilmoituskokooma herättää kiinnostuksen kauden kuumimpaan aikaan uuden auton tai kulkuneuvon hankintaan. Autoilu-kokooma tavoittaa aina myös mm. varaosien, renkaiden ja autohifilaitteiden ostamisesta kiinnostuneet.

Lue lisää

Kohdennus Alma-verkostossa

Voit kohdentaa laajemmin viestiäsi Alman medioissa esimerkiksi kiinnostusalueiden mukaan. Kohdentamalla viestiä moottoriajoneuvoista kiinnostuneille verkostossa saadaan ostoikkuna auki ja lisää silmäpareja valtakunnallisista medioista Lapissa. Harkitse myös valtakunnallista näkyvyyttä verkostossa – autoa tullaan hakemaan kaukaakin.

Lue lisää

Aluekohdennettu retargetointi

Lapin alueella voidaan myös retargetoida viestiä: esimerkiksi Autotalli.comissa käynyt kävijä saa Alma-verkostossa autokaupan mainontaa. Myös esimerkiksi yrityksen omilla sivuilla käyneille voidaan retargetoida viesti ja tavoittaa potentiaalinen lappilainen autonostaja.

Ota yhteyttä!

Mediamyyntimme auttaa mainonnan ratkaisuissa. Ota yhteyttä, niin autamme suunnittelemaan monikanavaisen kampanjan, joka tukee myyntiäsi ja ohjaa kauppaan.

Lue myös nämä